Another day in paradise

I lördags kom vi till Cambridge, det är en liten stad, men ack så mysig skulle vi upptäcka. Vi tänkte att vi tar Top10 campingen här så slipper vi leta i grannstaden Hamilton. Vi checkade bara in för att direkt ta upp sökande efter Pandorasmycket som jag vill köpa. Men men, ingen lycka denna gång heller.

Vi åker mycket efter GPS, det underlättar väldigt. Nu var GPS’en inte på så bra humör, så när vi skulle leta upp adresser i Hamilton så började den krångla och ville inte riktigt vara med. Vi blev lite vilse där ett tag. Självklart var Norrbacka klurig och kom på att vi kan använda wi-fi som finns i GPS’en och navigera efter Google Maps, och vips så var vi på banan igen.

Ett shoppingcenter hittade vi och även en väskaffär med rea 🤗. Självklart måste väskförrådet utökas. Leif väntade tålmodigt och var med i valet av väska, en liten svart ryggsäck, han tyckte den blev perfekt, men det hade han lite svårt att erkänna 😆. Lite mat på det, det blev wok för mig och en jättemacka med mycket kött och bbqsås till Leif.

Sen tillbaka till campingen i ett lätt regn. När vi kommer fram så har solen brutit igenom och värmer skönt. Nu var det grilldags. Bilen har inbyggd gasolgrill så den tänkte vi använda, smidigt som tusan. Jag förbereder och Leif ska sköta grillningen. Karlgöra ska skötas av karlar tycker Leif 😄 Den obligatoriska grillölen var med såklart 🍺

Söndag var tågdag. Det skulle bli lite regnskurar under dagen sa prognosen men morgonen var bara lite grå och det var uppehåll. Vi började med att leta upp banan i Cambridge där man kör livesteam tåg. Fin bana (enligt Leif) i en fin park (enligt mig). Ingen aktivitet, så vi åkte till Hamilton. Den banan skulle vara lite större och Leif hoppades såklart att dom skulle köra. Men inte då, det var inställt på grund av risken för regn. Men Leif tog sig en walkabout för att gå runt banan. Var lite knepigt att hitta bara eftersom det inte var skyltat. Men lite rullande tåg såg Leif. Banan i Hamilton ligger precis bredvid en godsbangård.

I övrigt gjorde vi inte något speciellt. Var till ett shoppingcentra för att köpa vatten. Blev lite dricka också. Och så en sväng till Subway för lite kvällsmat. Fräscha mackor man får där.

I morse, måndag, lämnade vi den fina campingen i Cambridge för att åka mot Auckland. Det är sista veckan i Nya Zeeland, nu gäller det att njuta in i det sista. Idag har varit en solig och varm dag, mycket vätska går åt.

Krångel med GPS’en har det varit, dels igår när den hakade upp sig och dels att den inte är uppdaterad med alla nya vägar. Sen att kartläsaren inte är alert 100% av tiden kan inte hjälpas för det finns faktiskt mycket fint utanför bilfönstret som ska tittas på och fotograferas. Men när Sjölund börjar ifrågasätta skyltningen längs vägarna och svänger på eget initiativ där han tycker att det ”borde” finnas en påfart, ja då hamnar man på de mest konstiga ställen, och då är det lika bra att vara tyst för vad kan man mer göra än att hänvisa till vad skylten visar. Jaja, framåt kommer vi i alla fall.

Mot Auckland, men vilken camping ska vi checka in på? Vi hittar ingen bra i appen CamperMate så det får bli en gammal goding, Orewa Beach. Den campingen ligger bara en halvtimme från Auckland. Efter incheckning så åkte vi till Silverdale för lite shopping. Det var Leif som stod för shoppingen med inköp av tre st pikétröjor. Fortfarande inget napp på mitt Pandorasmycke 🙁. På vägen tillbaka till campingen så stannade vi till i en fruktaffär och köpte lite färsk frukt. Vi tittade också in i en Jaycarbutik (Leifs nya favvoplejs 😲💸) Den besökte vi också, bara att hänga med och se glad ut😄.

Dagen avslutades med att äta thaimat inne i Orewa, smaskigt. Efterrätt blev mjukglass från glassbilen som körde en sväng på campingen. Här har vi dörrarna i husbilen på vid gavel fast det är mörkt. Härlig kvällsvärme och inte ett flygfä så långt ögat når. Livet är bra nice🤗.

En vecka kvar…njut, njut, njut 🤗

En tanke kring ”Another day in paradise

1. Bibbi

Ni äter och smaskar och jag blir vrålsugen. Har dock ingen lust att gå ut idag även om jag skulle behöva gå ner till In & Finn och kolla in en gardinstång till köket.
    Nog är det lite märkligt att grillande anses vara mansgöra. Men det är ju mest män som står vid grillarna faktiskt. I övrigt hittar dom knappt vägen till köket *S*.
    Men en sak som jag kan hålla med om när det är varmt det är att det är beer time. Ofta. Så gott med en iskall öl.

Ja nu kryper hemresan allt närmare men ni har i alla fall en vecka kvar. Njut av ert paradis och var lyckliga. Sen får ni komma hem och vara lyckliga här.