Wi-fi is da shit

Blir inte bloggat när wi-fi suger. Konstigt nog hittar Leif wi-fi som funkar för hans dator och telefon, men inte jag. Han har säkert ett SIM-kort inopererat nånstans som inte jag får tillgång till 😆

Vad har hänt sen sist då? Från Napier åkte vi till Riverside Motorcamp i Wairoa. Ett sömnigt litet samhälle där vi lyckades hitta en mack med NZ förmodligen dyraste diesel. Men måste det tankas så måste det. Det enda som hände i Wairoa var att vi blev dyblöta på väg till affären. Det var uppehåll när vår promenad började, men inte långt från campingen började det att spöregna, inte kul. När vi kom in i affären sprang en kuf i fatt oss och erbjöd sin rock som skydd för regnet. Han ville väldigt gärna bjuda på öl också. Vi tackade vänligt men bestämt nej till det. Vi handlade det vi skulle ha och gick tillbaka till campingen, och blev dyblöta igen.

🤦‍♀️

Innan vi åkte vidare på morgonen mot Gisborne var jag bara tvungen att fota ”camper going christmas crazy” 😵

Färden mot Gisborne går via State Highway 2, typ näst största ”motorvägen” i Nya Zeeland. Men det är en slingrande väg som går från havsnivå till flera hundra meter över havet. Vi kommer till Gisborne, käkar lite, kollar I-site och jag köper en Pandora fern charm till mitt armband i en butik. Men inget i stan lockar så vi bestämmer oss att åka vidare mot Anaura.

Yeey

Den vägen går längs kusten, och vilka vyer vi ser. Stilla Havet rasar öster om oss, vattnet skummar och vinden skakar husbilen, fy tusan va härligt. Vi stannar till på några ställen och jag bara njuter av vinden, havet, naturen och livet! Det ska kännas att det är väder! 30 grader, sol och vindstilla är för mesar 🤣

Vägen från Highway ut till Anaura Bay slingrar sig längs en bergssida, och rätt som det är så öppnar sig bukten och utsikten gör att man blir mållös. Foton ger inte rättvisa till den fantastiska vyn som öppnar sig.

Campingen är väldigt enkel men närheten till stranden och havet ger den toppbetyg. Folk är vänliga och det blir alltid att man byter några ord när man träffas. Vi fick till lite stjärnfotografering mitt i natten, och vi fick uppleva stormen som passerade förbi under sista natten vi var där. Många som bodde i tält fick förankra sina linor både kors och tvärs medan vi bara höjde värmen lite och vaggades till sömns när vinden skakade husbilen 🤗

Det var i Anaura Bay James Cook landsteg 1769 för första gången. Européer hade varit i Nya Zeeland tidigare men Cook var den som kartlade Nya Zeelands kuster.

I morse lämnade vi vackra men blåsiga och lite duggregniga Anaura Bay, nu är siktet inställt på Te Araroa. Det är bara dryga tio mil dit, men som vanligt tar det sina dryga tre timmar. Vi stannar i Te Puia Springs för frukost, kassörskan hade nog hellre stått i kassan ute i Sibirien, nån mer uttråkad människa vet jag inte om jag sett nån gång.

Puhutukawa tree

I Te Araroa får vi välja vår egen spot, sen åker vi in i samhället och bunkrar lite (ja öl till Leif då såklart 😆) På vägen tillbaka åker vi förbi världens förmodligen största Puhutukawa-träd, även kallat Nya Zeelands Christmas Tree. Tyvärr verkade det ha blommat färdigt, men träden är otroligt vackra när de står i blom.

Nu har vi parkerat på campingen, här ska vi vara i två nätter. Vi hoppas på bättre väder, för på nyårsafton drar vi till East Cape för att närvara vid 2018 års första soluppgång🇳🇿🌞.

2 tankar kring ”Wi-fi is da shit

1. Bibbi

Bilden på dig där du står med armarna uppsträckta och låter vädret omfamna dig är fantastiskt fin. Den bilden borde du förstora och göra en tavla av. Se den varje dag och minnas kraften i vinden och doften ifrån havet.
    Själv ska jag äventyra mig iväg i snålblåsten upp till lilla tanten en sväng.
    Kram kram kram och tack för alla inlägg både här och hos Leif.

Svara
  2. judithjaxon Inläggsförfattare

Ja, vinden och havet är magnifika krafter, men om det blir nån tavla av det vet jag inte. Jag gör så många tavlor till vardags ändå 😆